Stopmotion
Doel van de les:
De kinderen maken zelf een stopmotion waarbij ze zelf steeds de plaatsbepaling van voorwerpen of kinderen bepalen.
21th Century Skills
- ICT- basisvaardigheden
- Samenwerken
- Creatief denken
- Probleem oplossend
Lesbeschrijving:
Inleiding:
Ik leg kort uit aan de kinderen wat een stopmotion is en laat een voorbeeld
zien.
De kinderen mogen kiezen of ze een stopmotion met bouwen of drama als thema maken.
De kinderen verzinnen zelf het onderwerp en het ontwerp (hoe gaat ze het aanpakken?
Leg aan de kinderen uit hoe de app werkt.
De kinderen krijgen uitleg over hoe ze het beste de foto’s kunnen maken. (het beeld steeds langzaam in kleine stappen veranderen.)
Ik leg uit dat de kinderen het beeld steeds met kleine stapjes moeten veranderen
Kern:
De kinderen gaan aan de slag. Observeer de kinderen tijdens het werken. Zo kan je de kinderen aansturen als het nodig is. Laat de kinderen tussentijds hun werk bekijken, zodat ze verkeerde foto’s kunnen verwijderen en opnieuw kunnen maken.
Afsluiting/reflectie :
Als een aantal kinderen aan de beurt zijn geweest, verzamel ik alle filmpjes. Deze filmpjes zet ik op een stick of op mijn laptop zodat we ze aan de rest van de klas kunnen laten zien.
Laat de kinderen reflecteren op elkaar.
Hierbij een aantal voorbeelden van de door de kinderen gemaakte stopmotions.
Maak jouw eigen website met JouwWeb